سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

محمدرضا جمالی: «تنها راه تغییر شرایط ناعادلانه کنونی در جهان، همکاری و گسترش روابط دولت‌های مستقل با یکدیگر است»

فراز فوق، بخشی از سخنان رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهور برزیل با ایشان است که اولین گام عملی در تحقق سخنان رهبر معظم انقلاب در ابتکار هسته‌ای ایران رقم خورد.

از مدت‌ها قبل، لابی صهیونیست‌ها در دولت ایالات متحده و برخی کشورهای همراه با آمریکا در 1+5 کوشیدند تا سیاست انزوای ایران را در پیش بگیرند و ایران را در موضوع هسته‌ای تنها بگذارند، یعنی سیاست آمریکا ایجاد اجماع جهانی در برخورد با ایران هسته‌ای بود.

به همین خاطر خط تبلیغی بیگانگان و رسانه‌های وابسته به پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا در یک اقدام حساب‌شده، از تنهاماندن ایران و کنارکشیدن برخی از شرکا و دوستان اقتصادی و حتی سیاسی ایران در پشتیبانی از حقوق هسته‌ای خود خبر می‌دادند؛ به‌طوری‌که   هژمونی خاصی بر فضای دیپلماسی رسانه‌ای و تعاملات بین‌المللی حاکم شده بود.

اظهارات متناقض و حتی متفاوت وزیر امور خارجه روسیه و برخی تعلل های طرف چینی متأثر از ایجاد هژمونی دیپلماتیک آمریکا و لابی صهیونیست‌ها بود؛ به‌طوری‌که آنها اعلام می‌کردند یک راه پیش روی ایران نمی‌باشد و آن، توقف غنی‌سازی است.

ابتکار هسته‌ای ایران که با حضور رئیس‌جمهور در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی در نیویورک آغاز شد و به صدور بیانیه 3کشور ایران، برزیل و ترکیه منجر شد، چند دستاورد داشت:

1- سیاست انزوای ایران و تنهاماندن ایران که به‌صورت پررنگ توسط رسانه‌های غربی تبلیغ می‌شد، رنگ باخت و ساقط شد و عملا لابی صهیونیست‌ها در سیاست منزوی‌کردن ایران شکست خورد.

2- همکاری‌های کشورهای مستقل مانند ترکیه و برزیل با ایران می‌تواند سیاست تغییر در جهان را عملی کند و در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی نماید.ترکیب سازمان ملل و آرایش سازمان‌های بین‌المللی متأثر از فضای جنگ جهانی دوم  می‌باشد و ایجاد قطب‌ها و قدرت‌های نوین در عرصه بین‌الملل از کشورهای مستقل، ضرورت تغییرات در سازمان‌های یکسویه بین‌المللی را اقتضا می‌کند که بیانیه تهران می‌تواند آغازی بر این تغییرات باشد.

3- شکست سیاست انزوای ایران، موجب شد تا خصوصا آمریکا و کشورهای گروه وین دیگر تنها با ایران طرف نباشند بلکه باید پاسخگوی 2کشور دیگر چون برزیل، مهم‌ترین کشور آمریکای لاتین و ترکیه نیز باشند؛ یعنی اگر لابی صهیونیست‌ها در گذشته ایران را متهم به عدم همکاری می‌کرد، امروز کشورهای گروه وین هستند که باید پاسخگوی بیانیه تهران باشند؛ به همین خاطر بود که بیشترین ناراحتی در همان ابتدای صدور بیانیه از جانب رژیم صهیونیستی ابراز شد؛ به‌طوری‌که با بیان موضع ضدایرانی خود، عنوان کرد که ایران، کشورهای ترکیه و برزیل را به بازی گرفته است.

بنابراین ابتکار هسته‌ای ایران که محصول همکاری کشورهای مستقل و پیشرو در جهان است، نشان از شکل‌گیری قدرت‌های جدید در جهان دارد و ابتکار هسته‌ای ایران آغاز این راه است.

کد خبر 107691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز